Glass & Fasade nr. 2 – 2020

02 // 2020 33 to tykke bøker med prøver fra Glashütte Lamberts. – Folie ble diskutert. Jeg hadde et sterkt ønske om å bruke glass. Kirkerommet skal være høytidelig. Arkitektur, kunst og alt i rommet skal vitne om omsorg. Kvalitet er viktig for et bygg som skal stå i hundre år. Det er første gang hun jobber med farget glass, men ikke siste. Det har vært spennende og lærerikt. Ikke minst har samarbeidet med Østlie i Norsk Kunstglass vært nyttig. – Jeg har lært mye om glass og glassets egenskaper. Jeg er vant til å jobbe med farger, spesielt med akvarell, som på et vis handler om lys. Alle løsninger ble grundig drøftet. I tillegg til Østlie har Rubicon deltatt i de glassfaglige diskusjonene. Rubicon skal montere glasset i kirken. Vikeså har levert isolerglassene. Valget falt på munnblåst antikkglass i samme tykkelse med en dempet farge- MARIE BUSKOV (f 1980) er utdannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i København og Statens Kunstakademi i Oslo. Buskov har gjort offentlige kunstprosjekter, blant annet for KORO, med et større prosjekt for Kriminalomsorgen i 2017, samt kunsten til Østre Porsgrunn kirke, i samarbeid med Espen Dietrichson. Høsten 2020 er hun aktuell med solopresentasjon på Market Art Fair i Stockholm, separatutstilling i Kunstnerforbundet i Oslo, samt kunst og liturgiske møbler til Sola kirke. spredning. Korveggen mot nord er dempet med gyldne, lyse fargesjatteringer i rosa, gult og lysegrønt. Et fargevalg som kan minne om tradisjonelt blyglass. VISUALISERING AV LYS – I veggen mot sør har jeg brukt farger med mer kraft. Her vil solen stå sterkere og fargene kommer tydeligere fram, sier billedkunstneren. Kirken er opplyst innenfra, og når mørket senker seg er utsmykningen synlig som punkter av farger som stråler ut. – Selve utsmykningen er mer som en visualisering av lyset, enn et konkret motiv. Trelamellene er skråstilt, og begge veggene oppleves ulikt etter hvor du står. Brandsberg-Dahls Arkitekter i samarbeid med JAJA Architects , vant konkurransen om nye Sola kirke. Den skal etter planen vigsles 18. oktober. Norsk Kunstglass har varierte oppdrag, spesielt morsomt er slike som dette. – Det er moro å jobbe med farger. Teknikken er den samme som vi brukte i Sentralen Restaurant i Oslo, fortelle Østlie. Et annet referanseprosjekt er Holmen- kollen kapell. Der er det brukt tradisjonelt blyglass. NORSK KUNSTGLASS AS Østlie overtok bedriften etter svigermor Tone Stensrud, som i sin tid var landets første kvinnelige glassmester. Norsk Kunstglass AS ble etablert av Tone Stensrud i 1970, og har siden oppstarten produsert blyinnfattet glass. Terje Østlie overtok bedriften da Stensrud gikk av med pensjon i 2015. Oppdragene er varierte, med glass- malerier til kirker, og til privat og offentlig sektor. I tillegg utføres vanlig glassfagarbeid, som rekkverk, vindusglass, dusjløsninger og annet interiørarbeid. Bedriften har to ansatte, en glassmester og en fagarbeider. Korveggen mot nord i lyse fargesjatteringer som rosa, gult og lysegrønt. Et fargevalg som kan minne om tradisjonelt blyglass. Illustrasjon: JAJA Architects Antikkglasset limes på isolerglasset etter henvisning fra billedkunstner Marie Buskov. Etter at limet er tørket vaskes overflatene grundig for flatene dekkes med plast før transport fra Oslo til Sola.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy