Glass & Fasade nr. 2 – 2020

32 02 // 2020 Glassmester // Sola Kirke Integrert i arkitekturen i nye Sola kirke skal to store glassutsmykninger på plass. De består av munnblåst antikkglass i ulike farger montert på isolerglass. Glassmester Terje Østlie i Norsk Kunstglass AS har samarbeidet tett med billedkunstner Marie Buskov for å realisere verket. M arie Buskov tok kontakt med glassmesteren i fjor, og de inngikk et samarbeid. Nå er han i full gang med liming og montering. – Etter planen skulle vi gjort dette på Vikeså i Rogaland, men Covid-19 satte en stopper for det. Våre lokaler er for små, derfor har vi leid lokaler på Alnabru, forteller Terje Østlie i Norsk Kunstglass. Isolerglassene som veier 150 kilo hver, ble fraktet fra Vikeså. Østlie skaffet maskiner for å løfte glassene, som limes liggende. – Vi har cirka 34 isolerglass á en og en halv kvadratmeter. Glasstavene er i 20 ulike fargesjatteringer. Vi bruker to-komponent silikonlim. Utfordringen er temperatur, og at innerglasset det limes på er så sterkt at det ikke oppstår termisk brudd, forteller Østlie. FLYTENDE LIM Buskov har laget papirmaler for kutting og montering, med utførlige beskrivelser. Glasstavene er cirka 10 centimeter brede og 90 centimeter lange. Det limes på mellom 1 og 8 glasstaver per isolerglass. – Antikkglasset er skåret for hånd, slipt og pusset. På hvert glass er det en herder, både på undersiden av antikkglasset og på isolerglasset. Vi bruker flytende lim, og har et kar rundt hver bit slik at det ikke skal renne. Limet er glassklart. Det fargede munnblåste antikkglasset er fra Glashütte Lamberts i Tyskland. En tur til Glashütte sto på planen, både for glassmester og billedkunstner, men ble av samme årsak kansellert; Covid-19. Utsmykningen består av to glassvegger. På den nordvendte korveggen brer kunst- glasset seg over et areal på 8 meter i høyden og 7,5 meter i bredden, mens kunstglasset i inngangspartiet mot sør brer seg over et areal på 7,5 meter i høyden og 6,5 meter i bredden. INTEGRERT I ARKITEKTUREN Marie Buskov var en av flere billed- kunstnere som ble invitert til et intervju om utsmykningen av nye Sola kirke i 2017. Hun brukte arkitektens visualiseringer som underlag til egne illustrasjoner. – Jeg ville lage et verk integrert i arki- tekturen. Inngangspartiet og korveggen har en filtervegg i lameller av bjørk. Min idé var å slippe inn diffust lys. Ved å frese ut kutt i halvparten av trelamellene, utvalgte punkter, skulle lyset slippes inn i kirkerommet. Jeg ønsket å sette inn farget glass, som fordeler lyset på en fin måte, forklarer hun. Hun var grundig forberedt, og hadde vært innom Waldemar Ellefsen og kjøpt Tekst: Guro Waksvik Antikk- glasset er skåret for hånd, slipt og pusset. Glassmester Terje Østlie i Norsk Kunstglass AS jobber med utsmykningen til nye Sola kirke i Rogaland. Det fargede munnblåste antikk-glasset er fra Glashütte Lamberts i Tyskland. 3-lags Isolerglass bygget opp av et utvendig lag på 8.8 mm herdet laminert glass, 6 mm float i midten og 12,8 mmherdet laminert glass innvendig. Antikkglasset limes på det innerste laget.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy